keskiviikko 29. heinäkuuta 2015

Kurjenpolovia

Kurijenpolovia on sitte monen sorttisia, matalaa ja korkiaa, sinistä ja punaasta,
violettia ja valakoosta, paikallansa pysyvää ja maatapitki leviävää.
Siksi varmasti jokaane loytää oman suasikkinsa.
Aika kestäviäki ne on. En oo onnistunu hävittämähän ku harmaakurijenpolovi 'Ballerinan'.
Eihä mulla tiätenkää kaikkia ookkaa.
Peittokurjenpolvi (Geranium gantabrigense) 'Biokovo'.
























Täs ottaa aurinkua peittokurijenpolovi 'Biokovo'. Halusin valakoosen leviävän laarun...
 Peittokurjenpolvi kuusikolomios



....mutta kauempaa kattottuna, se näyttää vaa vähä vaaliemmalta ku neironkurijenpolovi.
Se on ihan selevästi punertava ja koska ne on samas penkis, haluaasin oikiasti valakoosen.
Onko sellaasta?
























Viäreeses hanhikkipenkis on naapurilta saatua kurijenpolovia.
Kumpaa tämä ny sitte on, peittoa vai tuaksua?
Kurijenpolovia hanhikkipenkis.






















Se leviää kyllä kiitettävästi, ja haisooki mun noukkahan aika kitkerältä.
Joku jalokurjenpolovi mäntykulumas. (Johnson's Blue?)

Tälläkää ei oo tarkkaa nimiä. Puutarhakaveri oli tuanu tätä kotuansa.
Se kukkii nii sinisenä pilivenä, että ruinasin siitä aluun.

Ei se nii hyvä ollukkaa. Färis ei oo vikaa, mutta son sellaane roitama.
Kukinnot kasvaa korkeiksi, muttei meinaakkaa pysyä pystys.
Oon laittanu sen kuunlilijojen taa..... ei pysy ei.
Pitääskohän sille antaa kunno lannootus vai onko muutevaa tuallaane.
Tarhakurjenpolvi (Geranium x magniticum) kinttupoluulla.
Tällä pysyy kukinnot terhakkahasti pystys. Tarhakurijenpoloven kukat on
kyllä tummemmat, ku mitä täs ilta-auringonpaisteeses kuvas.
Kyläkurjenpolvi (Geranium pratense)  'Midnight Reiter' kolomiopenkis.
























Tämä on mun uusin. Syksyllä ostin kolome 'Midnight Reiter'ia.
Halusin jotaki matalahkoa punalehtistä kolomiopenkkihi ja pääryyn tähä.
On kukkinu jo melekee kuukauren ja kukkii ainavaa. Pysyy hyvi pystys ja antaa färiä.
'Midnight Reiter'
























Toivottavasti ne tuuhettuu ja peittäävät ensvuanna alustansa.

Mukavaa päivää!

12 kommenttia:

  1. Kauniita kurjenpolvia sinulla on. Kurjenpolvi on kyllä kiitollinen kasvi; on kaunis, kestävä ja melko helppo. Ja sopii moneen kohtaan puutarhassa. Mukavaa keskiviikkoa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei nua kurijenpolovet useemmiten erikooskohtelua tartte. Siksi niitä mulla monellaasia onki.

      Poista
  2. Aivan ihania. Tykkään paljon kurjenpolvista. Tuo "roitama" saattaa olla loistokurjenpolvi. Minulla oli sitä mökillä polun vieressä. Joo, ei ollut hyvä idea kun kasvutapa on mikä on, joten se muutti tänne kotiin tuonne etupihalle muurin päälle ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muurinpäällä oleva kasvupaikka on sille tosi sopiva. Siältähän se kivasti roikkuu.

      Poista
  3. Kauniita ja ihania. Onhan noita jo aika monta :) Mulla vaan yksi, verkurjenpolvi kait, saatu sekin tutulta. Sekin rötkyilee ikävästi. Luin just viikolla vanhasta puutarhalehdestä, että sitä on kahta sorttia, sellanen joka kasvaa kauniina pyöreänä pehkona ja sitten roikale sorttinen. Mie oon sitä kasvattanu monessa paikassa ja aina vaan on sellanen...roitama. Ihan uusi sana mulle sekin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On niitä kerääntyny. Nykyysin on nii monellaasia tariolla että jotaki lähtöö aina matkaha. Verikujienpolovia mulla ei jostaki syystä oo. Hm...

      Poista
  4. Kurjenpolvet on melkein ykköskukkia puutarhassa. Mulla on tuota samaa sinistä, joka retkottaa pitkin ja poikin. Tänään revin sen kokonaan pois vaikka kukki vielä kauniisti. Se kasvattaa kyllä vielä uudet kasvustot, nyt on kyllä kuin pommi olis puronnu penkkiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Osa kurijenpolovista on nii vaivattomia...En mäkää tuata sinistä enää kauaa kattele. Oon kans siistiny sen, kukinnan loppuvaihees.

      Poista
  5. Eksyimpä sattumalta blogiisi ja veikkaan että kyse on verikurjenpolvesta jonka kasvutapa on rennon lamoava. Se on kaunis sille soveltuvalla paikalla :)

    Mari

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Naapuris on verikurijenpolovia. Tämä mun oma, on ainaki siihe verrattuna erilaasta.

      Poista
  6. Vaikuttais tuo sininen "roitama" just siltä Johnson's Bluelta. Mulla on sitä ja se on hyvin saman näköinen ja oloinen. Leikkaan sen kans aina alas kun on kukkansa kukkinut. Nyt on jo hyvä uusi kasvusto. Voi kukkia vielä uudestaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuata nimiä oon joskus yrittäny sille sovitellakki.

      Poista

Kommenttisi piristää arkista aherrusta. Kiitos!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...