sunnuntai 19. huhtikuuta 2015

Kolomiopenkki


Eilee oli hiano päivä ja sainki loput penkit siivottua.
Taas kerääntyy raktorin kauhalline tavaraa. Soli jo kolomas, vaikka oonki jättäny
penkkiihi enemmä ku enne.

Tänä aamuna oli pilivistä ja kylymä tuuli. Pualenpäivän hujakoolla rupes aurinko paistamaha ja
lämpes jonkuverra. Jotenki sitä oli lompsees eilisestä. Kulietinki tänää pihalla vaa kameraa.

Oon muutamankerra maininnu nimen kolomiopenkki.
Mulla on kaikilla kukkapenkiillä nimi tai ei mulla mitää kukkapenkkiä oo.
Istutusalueet taitaa olla sopivampi nimitys. Niis ku on kaikkia sekaasi. 

Kolomiopenkki
Tämä kuva on otettu vintin porrastasantehelta.
Kolomiopenkki jää pääovelle menevän käytävän ja navettahan viävän, navettajunnun välihi.
Nii, mun penkiistä löytyy havuja, pensahia, perennoja, heiniä, kärhöjä, kiviä ja muuta romua.
Tarkasti moon yrittäny ne suunnitella, mutta on se kumma juttu, ku niitä pitää kokoaijan parannella.


Kolomiopenkis on tällääne ruastunu maitotonkka ekstrana. Olin kaua haaveellu löytäväni
tuallaase. Se ny vaa sopii miälestäni taloon henkehe. Löysin sen sellaasesta
romuläjästä, joka oli riskukasan alla. Tonkija ku oon luanteeltani, 
Eihä, sitä ikään tiärä, mitä kivaa löytyy. 

Olin onnellisena saanu just laitettua tuan paikoollensa, ku meille tuli kaks lomittajaa.
Aamukaffiilla toine (miäs) sanoo" Yhtä asiaa mä ihimettelen. Miksi soot laittanu tuan tonkan tuanne
kukkapenkkihi." Mä siihe, että so hiano."Nii mutta ku se on aiva ruasteeski"
Aivan!!! Siinähän se pointti just onki. Mitä ruastunehempi sen paree.

On siinä muutaki tilipehööriä.

Remembrance
Ku aurinko rupes paistamaha aukes kolomiopenkis ensimmääset krookuksekki.

Kolomiopenkin krookuksia
Ei erillistä nimeä
Kaikki krookukset mikkä on kukas, on syksyllä istutettu.
Vanhemmat on viälä nuppuvaihees, jos siinäkää.

Jouluruusu Nigerin siementaimi

Tulppaaneja

Hyasinttien piippoja
Kolomiopenkki

Kolomiopenkki kuvattuna tuvan nurkalta. Taustalla näkyy kaaripenkkiä.
Punaaset rakennukset o tiän toisellapualella olevan naapurin.
Kevättähtiä mixistä


Tänää aukes ensimmääset punaaset kevättähäret.

Ny painun pehkuuhi.

Heippa!

4 kommenttia:

  1. Onpas mukavia kuvia. Hieno tuo ruosteinen maitotonkka. Ja kukat jo niin keväisiä. Meillä satoi vielä eilen lunta, joten jonkun aikaa joutuu odottelemaan ennen kuin pääsee puutarhatöihin. Mukavaa viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle kyllä kelepaas usiampiki tonkka. Jos niitä aijankans kertyys...Sääthä vaihtuu nykyysi nii vauhrilla, että sinneki voi tulla puutarhakelit muutamas päiväs. Kiitos, samoon!

      Poista
  2. Rakastan tuota sinun murrettasi. Siitä tulee niin mieleeni rakas, rakas isoäitini, joka puhui samaa murretta helsinkiläislapsenlapsilleen. Tähän asti olen ollut ihan kartalla, mutta, mitä tuo lompsees tarkoittaa?
    Todella mielenkiintoinen tuo kolmiopenkki. Se on rakennettu niin monista eri elementeistä. Sinulla on silmää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Munki mumma puhui murtehella ja sitä oli hauska kuunnella. Siitä kai jäi jonkillaane siämen itämähä....lompsees tarkoottaa väsyny, vetämätön olo. Oon tuata kolomiopenkkiäki jo muuttanu muutamahan kertahan. Tosi miälenkiintoosta.....Sain muute piänittyä 8mm rautaverkoa pihiriillä.

      Poista

Kommenttisi piristää arkista aherrusta. Kiitos!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...